سم نيكا سم نيكا .

سم نيكا

ماكان آريا پارسا مديريت بازرگاني را آموزش مي دهد

ماكان آريا پارسا مديريت بازرگاني را آموزش مي دهد

 

اريك ريس، نويسنده و كارآفرين معروف مي گويد: «من از موفقيت ها و شكست هاي خودم و ديگران درس گرفته ام.

 

اريك ريس، نويسنده و كارآفرين معروف مي گويد:

من از موفقيت‌ها و شكست‌هاي خودم و ديگران آموخته‌ام كه موفقيت در كسب‌وكار نتيجه يك ژن خوب يا فقط قرار گرفتن در موقعيت مناسب نيست، در واقع موفقيت را مي‌توان با شناخت و اجتناب از اشتباهات ديگران مهندسي كرد! اين بدان معناست كه موفقيت آموزش پذير است و قابل يادگيري است!

به دليل همين مشكل دكتر ماكان آريا پارسا يكي از كارآفرينان مطرح ايراني با راه اندازي چندين شركت و راه اندازي كسب و كارهاي مختلف در حال ايجاد صدها شغل دائمي و پايدار است، وي برخي از اشتباهات رايج كارآفرينان در حوزه كسب و كار را آموزش مي دهد.

اجازه دهيد از زبان خودمان دكتر ماكان آريا پارسا، تاجر نمونه ايراني را مرور كنيم كه پس از ناكامي ها و موفقيت هاي فراوان، سال ها تجربه كسب كرده است. در پايان اين مقاله كوتاه با آنها بيشتر آشنا مي شويم.

 

اولين خطا | شما در هر بازاري موفق خواهيد شد!

 

هرگز نبايد از بهانه هايي مانند موفقيت محصول خود در بازار اول، انجام تحقيقات بازاريابي، صحبت با مردم، شناخت مخاطبان و حتي نظرسنجي براي دريافت بازخورد آنها دست بكشيد.

 

تجربه به من نشان داده كه دنياي بازاريابي پر از محصولات موفقي است كه در بازارهاي مشابه شكست خورده اند!

 

 

بسياري از مردم فكر مي كنند كه اگر در يك بازار موفق باشند به اين معني است كه همان محصول در بازارهاي بعدي بسيار موفق خواهد بود. اما در واقع اين يكي از بزرگترين اشتباهات كارآفرينان است.

 

خطاي دوم | يك كسب و كار را با چندين شريك راه اندازي كنيد

 

در ابتدا، زماني كه مي خواستم كسب و كار خود را راه اندازي كنم، براي شروع بسيار هيجان زده بودم و اين باعث شد كه بخواهم با افراد زيادي شريك شوم. اما بعداً متوجه شدم كه اين يكي از بزرگترين اشتباهات من بود.

 

به نظر من، كارآفرينان به جاي شروع بزرگ و بحث برانگيز، بايد به آرامي شروع كنند و در صورت نياز به شريك، از تعداد كم شروع كنند. علاوه بر اين، بهتر است هر يك از شركا مهارت هاي متفاوت و ارزشمندي داشته باشند كه به نفع كسب و كار باشد.

منبع : aparat.com

 

خطاي سوم | منتظر شروع!

 

من فكر مي كنم انتظار طولاني براي شروع يك تجارت اشتباه بزرگي است كه مرتكب شدم. به نظر من براي شروع نبايد تعلل كرد، بلكه بايد در كار غوطه ور شد و به مرور پيشرفت كرد.

 

خطاي چهارم | ارزش محصول را كاهش دهيد

 

به نظر من استارتاپ بودن شركت شما بهانه خوبي براي ورود به بازار محصولات بي كيفيت و كم ارزش نيست. شما بايد يك محصول عالي بسازيد و مطمئن شويد كه مخاطب ارزش آن را درك كرده است.

 

البته در اين راه نبايد جذب كمال گرايي شويد و بخواهيد محصول هر چيزي را به بازار عرضه كنيد.

 

خطاي پنجم | خرج كردن خيلي زياد يا خيلي كم

 

دو طرز فكر مهم در ميان كارآفرينان موفق وجود دارد:

 

وسواس خرج كردن پول،

 

از سرمايه گذاري روي افراد مناسب و شرايط مناسب نترسيد.

 

نكته اصلي اين است كه اين دو موقعيت در صورت افراط مي تواند منجر به شكست كسب و كار شما شود! كارآفرين موفق مي داند كه در تجارت نبايد بدون حساب خرج كرد و نبايد از خرج كردن در مواقع ضروري بترسد.

 

اكنون به كار خود نگاهي بيندازيد و ببينيد بيشترين هزينه را در كجا انجام داده ايد. همچنين ببينيد پس انداز شما به كجا منجر به عقب افتادگي شده است.

 

خطاي ششم | همكاري با شركت هاي غيرمنطبق

 

اكثر شركت ها پس از اندكي رشد، براي رشد و موفقيت نياز به همكاري با شركت ها و افراد ديگر دارند. مثلا همكاري با يك شركت طراحي سايت، سئو، حمل و نقل و ....

 

در اين ميان، كار با شركت هاي غير الزام آور تأثير مخربي بر تجارت دارد. نكته مهم اين است كه يك قرارداد حقوقي صرف نمي تواند شركت مقابل شما را وادار به انجام تمام تعهدات خود كند. بنابراين پيشنهاد مي‌كنم قبل از شروع، درباره گروه تحقيق كنيد، نمونه كارهاي خود را مرور كنيد و حتي از مشتريان قبلي آنها نظرسنجي كنيد.

 

خطاي هفتم | جهل بازاريابي

 

اشتباه ديگري كه كارآفرينان مرتكب مي شوند اين است كه فكر مي كنند يك محصول خوب خودش را مي فروشد!

 

اگر قرار باشد محصول خوبش را بفروشد، قطعا شركت هاي بزرگي مثل تويوتا، bmw و ديگر شركت ها را براي فروش محصولات ارزشمندشان بازاريابي نمي كند!

 

شما بايد بدانيد كه محصول شما هر چه باشد، نياز به بازاريابي دارد. اين بازاريابي ممكن است شامل بازاريابي محيطي، بازاريابي آنلاين، بهينه سازي موتور جستجو، بازاريابي محتوا و غيره باشد.

 

خطاي هشتم | تيم نسازيد

 

هر صاحب كسب و كاري معتقد است كه هيچكس نمي تواند مانند او كارهايي انجام دهد و براي آنها متاسف است. خب مي توان گفت اين تفكر تا حدودي درست است. اما اگر كمي بيشتر به آن نگاه كنيد، متوجه خواهيد شد كه اين تصور مي تواند شما را به عنوان يك صاحب كسب و كار خسته كند.

 

علاوه بر اين، عدم ساختن يك تيم مي تواند باعث عقب افتادن بسياري از چيزها و شكست آنها به جاي موفقيت شود. بنابراين بهتر است به جاي بدبيني، تيم خود را بسازيد و با كمك تكنيك هاي متقاعدسازي، ايجاد حس تعلق به سازمان و ساير نكات مديريتي، اعضاي تيم را به تدريج به گروه متعهد كنيد.

 

تجربياتم را با شما به اشتراك گذاشتم پس...

 

آموزش هاي جايگاه آريا پارسا كه در بالا خواندم شامل تجربياتي است كه در اين سال ها كار سختي بوده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۲۱:۰۹ توسط:پدرام موضوع: نظرات (0)

ماكان آريا پارسا از دغدغه هاي كارآفرينان ايراني مي گويد

ماكان آريا پارسا از دغدغه هاي كارآفرينان ايراني مي گويد

 

كارآفريني در ايران در سال هاي اخير گاه مورد بي توجهي و بي توجهي مسئولان قرار گرفته است و در همين راستا بسياري از كارآفرينان از اين موضوع گلايه داشته اند.

 

كارآفريني در ايران در سال هاي اخير گاه مورد بي توجهي و بي توجهي مسئولان قرار گرفته است و در همين راستا بسياري از كارآفرينان از اين موضوع گلايه داشته اند. دكتر ماكان آريا پارسا يكي از كارآفرينان ايراني است كه اخيرا در مصاحبه اي به اين موضوع واكنش نشان داده است.

 

ترس هاي كارآفريني در ايران اثر ماكان آريا پارسا

 

ماكان آريا پارسا در پاسخ به اين سوال كه مشكلات و دغدغه هاي كارآفرينان ايراني چيست، خاطرنشان كرد: يكي از مهم ترين دغدغه هاي كشورمان در خصوص كارآفريني، بحث تحريم هاي داخلي است. وي گفت: ما دو نوع تحريم داريم كه يكي تحريم هاي خارجي و تحريم هاي داخلي است كه تحريم هاي خارجي شامل تحريم هاي سختي است كه كشورهاي خارجي بر ما تحميل مي كنند. اما مشكل اصلي در حوزه كارآفريني در ايران تحريم هاي داخلي است.

 

يعني عدم همكاري ارگان ها و نهادهاي داخلي با تاجر ايراني براي انجام عمليات. مثلاً اگر كارآفرين نياز به تسهيلات يا وام بانكي داشته باشد، انواع مشكلات و موانع بر سر راه كارآفرين قرار مي گيرد كه به تدريج كارآفرين را دلسرد مي كند و انگيزه لازم براي كار را از او سلب مي كند. از طرفي ممكن است برخي با دعوا و روابط به راحتي بر همان موانع غلبه كنند و به راحتي موفق به گرفتن وام شوند. بنابراين موضوع اصلي هميشه جريمه هاي داخلي براي كارآفرين است. نكته دوم در بحث مشكلات پيش روي كارآفرينان ايراني اين است كه گاهي كارآفريني با ايجاد اشتغال اشتباه گرفته مي شود و از اين نظر موضوع به هم ريخته مي شود.

 

دكتر ماكان آريا پارسا در تشريح تفاوت كارآفريني و ايجاد اشتغال گفت: ايجاد فرصت شغلي در جامعه وظيفه يك كارآفرين نيست و اين نيست كه نيروي كار را اداره كند. حتي ممكن است يك كارآفرين مخالف استخدام باشد. وي در يك مثال توضيح داد كه پس از راه اندازي استارتاپ اسنپ، بسياري از آژانس هاي تاكسي تلفني ورشكست شدند، زيرا اين استارتاپ شرايط استثنايي را هم براي رانندگان و هم براي مسافران فراهم كرد و از سوي ديگر با وجود تعطيلي بسياري از آژانس هاي تاكسي تلفني، شغل هاي زيادي ايجاد كرد. . براي مردم.

 

يكي از بزرگترين و چالش برانگيزترين مشكلاتي كه بسياري از كارآفرينان ايراني با آن مواجه هستند، بحث تامين مالي است. زيرا كارآفرين براي اجرا و اجراي ايده هاي خود به منابع مالي نياز دارد. در ايران بانك ها تنها منبعي هستند كه بيشتر مردم به آن مراجعه مي كنند. اما بانك ها نه تنها در ايران بلكه در ساير نقاط جهان نيز بدترين سرمايه گذاران هستند. بنابراين وجود صندوق هاي سرمايه گذاري براي كمك به بسياري از كارآفرينان بسيار ضروري و حياتي است. كمبود بودجه در اكوسيستم كارآفريني ايران مانع از اجراي بسياري از ايده ها مي شود و همه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي كشور بايد براي خروج از اين بن بست چاره انديشي كنند.

 

نكته بعدي در خصوص چالش هاي كارآفرينان ايراني عدم علاقه به مقوله پارك هاي علم و فناوري و انكوباتورها است. به عنوان مثال در ايران فردي كه وارد پارك هاي علم و فناوري مي شود توسط افرادي تربيت مي شود كه معمولاً استاد دانشگاه هستند و تجربه جدي در زمينه كارآفريني ندارند. افرادي كه تنها از طريق آموزش هاي نظري در اين زمينه موفق مي شوند و هيچ دستاورد عملي در زمينه كارآفريني ندارند و نياز به تجربه عملي زيادي دارند چگونه مي توانند به ديگران آموزش دهند؟ بنابراين بهتر است كارآفرينان با تجربه مسئوليت آموزش كارآفرينان را بر عهده بگيرند.

 

ماكان آريا پارسا در ادامه اين گفتگو ضمن برشمردن برخي مشكلات ديگر كارآفرينان ايراني گفت: متاسفانه در جامعه ما به شدت احساس غيبت دانشگاه نسل پنجم يا دانشگاه كارآفرين داريم. دانشگاه هاي ما كاري جز ارائه مدرك به دانشجويان نمي كنند و نمي توانند دانشجويان را به سمت بازار كار هدايت كنند.

 

نائب رئيس هيئت مديره انجمن صنفي كارفرمايان غيردولتي خارجي استان اصفهان با بيان اينكه طرح آمايش سرزمين در كشور ما اتفاق نمي افتد، گفت: در حال حاضر طرح آمايش سرزمين در كشور ما اتفاق نمي افتد. يعني در حال حاضر رشته هايي را آموزش مي دهيم كه در جامعه به آن نيازي نداريم و رشته هايي را كه واقعاً نياز داريم آموزش نمي دهيم. موضوع آمايش سرزمين موضوعي است كه در دانشگاه نسل پنجم يعني دانشگاه كارآفريني بايد جدي گرفته شود.

 

Place Arya Parsa در آخرين مطلبي كه به دغدغه هاي كارآفريني اشاره كرد گفت: ما در كشورمان به اصطلاح الگو نداريم. اين بدان معناست كه ما نمي دانيم يا نمي دانيم اگر قرار است كارآفرين باشيم از كجا شروع كنيم. بهتر است تجار و رهبران در اين زمينه احساس مسئوليت كنند، آموزش دهند، سفرهاي علمي به كشورهاي ديگر برپا كنند. سنت كشورهاي پيشرو در اين زمينه. به عنوان مثال صنعت فولاد زماني چنين سفرهاي علمي به كشورهاي اروپايي مانند ايتاليا و آلمان داشت و مهندسان ايراني از برخي فناوري ها تقليد كردند كه باعث درخشش زيادي در صنعت فولاد كشور شد. اما در حال حاضر نبود اين مزيت ها باعث كندي توسعه و كارآفريني كشور شده است. بحث الگوسازي در حوزه كارآفريني جدي گرفته نمي شود. جايگاه آريا پارسا مي گويد بهترين نوع كارآفريني كه كشورهاي بزرگ دنيا مانند چين به دنبال آن هستند، كارآفريني مترقي نيست، بلكه دنبال كارآفريني است. چون كارآفريني پيشرفته است


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۲۰:۳۸ توسط:پدرام موضوع: نظرات (0)